Audyt Potencjałów Miast

Audyt Potencjałów Miast

Audyt Potencjałów Miast

Codzienność przynosi niezliczone przykłady na to, że często brakuje nam dystansu do samych siebie i naszej własnej rzeczywistości - zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Podobnie jest w przypadku miast i ich strategii rozwojowych. Bywa, że mieszkając w konkretnym mieście przez całe życie - podobnie jak jego włodarze - nie potrafimy wyjść poza utarte schematy myślenia. W konsekwencji nie dostrzegamy niezwykle ważnych potencjałów, w których drzemie moc głębokiej przemiany i zupełnie nowej jakości w "opowieści o mieście" . Nie chodzi wyłącznie o potencjały znajdujące bezpośrednie przełożenie na zainteresowanie turystów, ale przede wszystkim "organiczną zdolność miasta" do budowania wyrazistej, spajającej wizji, pozwalającej (przede wszystkim!) jego mieszkańcom jednoczyć się wokół ważnej i wartościowej idei. Stosunkowo łatwo jest ustawić dziś poprzeczkę rozwojową miasta na poziomie "poprawność", "przeciętność" lub "nijakość" - o wiele trudniej jest skupić wzrok na zmarnowanych lub niewykorzystanych potencjałach i odpowiedzieć na nie błyskotliwym i mądrze poukładanym planem działań.
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty
{[description]}

Problem "małych i ubogich"?

Paradoksalnie, wyzwanie to dotyczy wszystkich miast, tych małych i tych większych - tych, dla których już samo tylko bogactwo historycznego dziedzictwa jest niemal gwarantem turystycznego i biznesowego sukcesu, jak i tych, które muszą stworzyć pomysł na siebie niemal od podstaw, na nowo zdefiniować atlas pojęć i pomysłów kreatywnych, które pozwalają skutecznie i w sposób organiczny jednoczyć się wokół wspólnych wartości, wizji i idei. Jej odnalezienie bywa niebagatelnym wyzwaniem, wymaga gruntownego przeanalizowania licznych dotychczasowych narracji i opowieści o mieście, również po to, by wyłonić te, które mają największy potencjał storytellingowy i kreatywny, ale też pozwolą "wewnętrznie (z)motywować miasto" z uwzględnieniem wszystkich jego interesariuszy. Posługując się analogią, nie trzeba przepracować w swoim życiu poważnego rozdziału w globalnej korporacji, by wiedzieć jak istotne znaczenie ma spójna wizja rozwojowa i dobrze zakomunikowany i "skaskadowany" plan działań. Jeśli natomiast jest to wizja, którą pracownicy firmy (na każdym jej szczeblu) odbierają jako sztuczną, narzuconą lub podszytą hipokryzją, długofalowe efekty nietrudno przewidzieć.

Audyt Potencjałów Miasta (APM): Zalety spojrzenia z dystansu

"Audyt Potencjałów Miasta" jest stosunkowo nowym narzędziem i usługą w ofercie LCMedia.pl. Usługa ta oparta jest o doświadczenia i wnioski płynące z realizacji projektów odwołujących się do strategii kreatywnych, storytellingowych i komunikacyjnych miast, instytucji i wydarzeń. Punktem wyjścia jest spotkanie i rozmowa oparta o długą listę pytań diagnostycznych. Kolejnym krokiem jest stworzenie dokumentacji filmowo-fotograficznej, w której warstwa kreatywna opowieści o mieście/miejscu jest tą najważniejszą. Wykorzystując dokumentację fotograficzną i filmową (również zdjęcia lotnicze), audyt opisuje najważniejsze atuty miasta/gminy, następnie poddaje analizie niewykorzystane i ukryte potencjały, wraz z konkretnymi rekomendacjami działań. 

Miasto Kreatywne: Jaka jest Twoja opowieść?

Na koniec, w ramach inspiracji, przykład miasta, które - choć może się pochwalić ogromnym dorobkiem i bogactwem kulturowym - wciąż skrywa ogrom niewykorzystanych dotąd potencjałów kreatywnych, strategicznych i storytellingowych:

Film zrealizowany w bezpośredniej współpracy z Miastem Kraków.


Autor:

Dyskusja

« wstecz | w górę